Tur til "Marit Mærsk"

Afsted kl. 8.00 med Olav ved rattet

Sikkerheds tjek-in

"Marit" er imponerende

... lang og høj

Entring via falderebstrappen

Birger - vores vært og kaptajn på "Marit Mærsk" - byder velkommen på kommandobroen

Birger i bureauet. Det var vist her, at Birger forklarede, hvad man gør ved de blinde passagerer, hvorefter Tage bekymret spørger, om den stakkels førerhund også skal gå planken ud.

Kommandobroen midtskibs

Brovinge BB

Skipper svarer på spørgsmål

Lille rat - uden knager

lækkerier?

Manøvrepult Brovinge SB

View set fremad fra brovingen BB

Last for om BB

Containerkran losser

Last set mod agter fra brovingen BB

Skærpet udkig?

Monkey island - så har vi nået toppen!

Nede igen ved svømmepølen

Containere - containere - containere.....

Flange ved lugekarm på upper dæk BB

DET er en ankerkæde - og ikke fotomontage!

Spørgsmål og svar -Skipper på fordækket

Fordæksgasten er lettet efter at have taget det løse hjem på ankerkæden

Fortøjning og constant tension spil

Kig ned i maskinrum

1 stk. hovedmotor på ca. 39.800 HK

Container truck på farten

Container truck - måske handy på havnen ved bådoptagning?

Fra borde igen - en bred dame

På vej hjem gav Thomas et pitstop ved IT-hotellet

Vores vært viser rundt i den tidligere bunker

Nogle tidligere beboere satte stedets atmosfære i perspektiv

Og her ses en af de nye beboere - sikkert én med kunstig intelligens?

Fællestur til containerskibet "Marit Mærsk" i Århus Skærtorsdag den 13. april 2017:

Skibet er bygget i Sydkorea i 2015 og er 399 m langt over alt, med en bredde på ca. 60 m og kan rumme godt 18.000 TEU.

Fremdrift med 2 hovedmotorer med samlet effekt på ca. 60.000 kW svarende til ca. 40.000 HK pr. stk.

"Marit Mærsk" tilhører Mærsk's Triple E klasse, der henviser til 
- Economy of scale
- Energy efficient
- Environmentally improved

Skibene er for brede til Panama kanalen, men kan besejle Suez-kanalen.