Sejlklubbens hjemmeside

Alternative kurser og GG537

Fra logbogen ”Rylen af Lundeborg” .

25. juli 2005 - på rejse fra Sverige til Lundeborg.

Personer ombord: Merete og Torsten, afgang Donsö kl. 06.10, log 3579.

Vejrudsigt: jævn til frisk vestlig, god sigt.

Vi lader fortøjningerne gå fra Donsö, en af de sydligste øer i skærgården syd for Göteborg. Turen går hjemover for Long John, Azur, Tjaldur og så os i Rylen. Vi er gået sydpå gennem skærgården hertil, mens vi har holdt udkig efter fornuftigt vejr til at krydse Kattegat. Denne dag er nu ikke ideel for vinden er frisk fra Læsø – men vi skal jo hjemad. Jeg har lagt waypoint i GPS’en til Nordre Rønner ved Læsø og – som alternativ - til Anholt’s NV-bøje. Vi planlægger gerne alternative kurser så vi ikke skal til at navigere forfra i dårligt vejr eller lignende.

På vej ud mellem den ydre skærgård mærker vi at søen gradvist vokser. Vi går alle for motor ret mod sø og vind med kurs Læsø. Dette er ikke Rylens kop te, den lille Volvo kører fint, men vi ”banker pæle” og går ofte næsten i stå. Det tegner til en træls dag.

De større både er allerede godt forude. Mens jeg tænker over vores beskedne fart over grunden dukker pludselig en fiskerbøje op. Jeg ser den først umiddelbart foran boven til styrbord. Den rutsher hen langs fribordet, og før jeg kan reagere, ser jeg bøjens fastgørelse i vandet under os. Bonk og bulder og maskinen stopper. Merete bliver  forskrækket, mens jeg bliver arrig på mig selv.

Motoren kan godt starte men ikke trække propellen rundt. Søen er for grov til at hoppe ud med risiko for at få banket skroget i hovedet. Vi driver straks tværs i søen og dette observeres af et fiskerfartøj lidt nord for os. Han kommer til undsætning og trækker bøjen så langt op at han kan skære os fri fra nettet og bøjen. Han tilbyder at bugsere os til havn, men vi afslår - vi kan jo sætte sejl og klare os. Stadig kan vi ikke køre med maskinen – et eller andet ruller og banker under bunden, sikkert en flydekugle til garnene.

Så vi sætter sejl og prøver, hvordan sejlene står til den alternative kurs Anholt. På bidevind styrbords halse ser det ud til at være OK, vi kan gøre rimelig god fart, så vi beslutter os. Det bliver en lang udmattende tur i høj sø. Kuglen ruller under skroget, jeg brækker mig lidt, Merete fælder en tåre, og vi holder på. Mange tanker farer gennem hovedet. Hvad hvis vinden drejer sydover ? Hvad hvis den tiltager ? Hvad bliver næste alternative kurs ? Varberg?

Langt om længe kravler Anholt op over horisonten og atter langt om længe kan vi slække på skøderne og holde ned mod havnen. Vi stryger storen udenfor havnen og løber ind for rullegenuaen, som vi gradvist reducerer, til vi kan løbe op på siden af en større sejlbåd ved en af broerne.

Klokken er 21.20, log 3648, udsejlet distance 69 sømil. OK og pyha.

27. juli starter med morgendukkert med snorkel. Heldigvis er det ikke vanskeligt at frigøre tovværk og flydekugle. Propellen ser ud til at være OK, men kuglen mærket fiskefartøj GG537 har fået et hak. Den hænger nu på en krog hjemme i carporten og minder om en dag, da der blev gjort brug af den alternative kurs.

Torsten