BERETNING FRA EFTERSOMMERTUREN 30/8-1/9 2019

På skippermødet torsdag aften blev turens mål énstemmigt vedtaget - af mig. Fredag eftermiddag afgik vi så alle som aftalt fra Lundeborg. Der blev krydset sydover i strålende sol, og under de rolige vindforhold blev der spottet marsvin. Efter heldig og lykkelig passage af Thurørev nåede vi via den vidtstrakte Lunkebugt til Svendborg Sund, hvor vi blev mødt af turbåden Helge samt 1 stk. sæl udfor Grasten, inden vi i skumringen anløb Troense, hvor vi fandt plads langskibs helt inderst i læ for sø og vind. Her var rigtig hyggeligt bl.a. med en del Starbåde, der holdt stævne. Dommerbåden ved stævnet var en ombygget bugserbåd hjemmehørende i Rudkøbing, oprindeligt udstyret med 2 Voith-Schneider anlæg placeret i forskibet, men senere ombygget med dobbeltror og 2 almindelige propeller agterude - et meget solidt og interessant fartøj - en rigtig lækkerbidsken, som ejeren beredvilligt fortalte om.

Lørdag morgen var det tid til proviantering i frivillig-butikken Storms Hjørne, som jo har givet inspiration til Købmanden i Lundeborg. Derefter var der lejlighed til at promenere i den nærliggende Grønnegade og bese de smukke gamle huse, for til slut at kaste et blik ned over det tidligere træskibsværft Jacobsens Plads, der nu desværre henligger som en ruin efter forgangne tiders storhed. Her blev så sent som i 1980’erne bygget og restaureret skonnerter og jagter, hvilket vores sejlklubs formand kan bevidne - han var med i sjakket.

Det var nu tid at lade fortøjningerne gå, og vi stod igen ud på Lunkebugten. Under hele eftersommerturen blev med mellemrum læst højt af Jan Bertelsens bog ”Passatvind og Flyvefisk” omhandlende hans jordomsejling i ”Frigg”, en Phantom 42. Det var jo ikke så vanskeligt at læse højt for alle, da vi kun var 1 båd på turen. Men beretningerne fra bogen om varmen i troperne forstærkede indtrykket af en meget varm dag på Lunkebugten og medførte til skippers glæde, at den efterfølgende skafning fandt sted med topløs betjening. Og stor var vores forbavselse, da ovennævnte jordomsejler ”Frigg” pludseligt passerede os indenfor 10 meters afstand med kurs mod Svendborgsund. Vi følte os i godt selskab - verden er mindre end man tror.

I varme og dis søgte både Starbådene og deltagerne i kapsejladsen Øhavet Rundt at finde lidt vind. Vi søgte tilsvarende helt ovre under Langeland og gled stille op langs kysten til vi anløb Dageløkke, der havde rigtig god plads til os – det har de jo næsten altid. Det blev til flere fine badeture til stranden i det klare, varme vand. Det syntes også et par store multer, der svømmede rundt og græssede inde i havnen. Aftenen blev sluttet af med dejlig buffet på restaurant Lanternen. Og ovenpå den meget varme dag var det skønt at blive svalet med lidt regn og torden midt om natten og en frisk, kølende vind på 12-14 m/sek.

Søndag gik turen atter hjemad for en halvvind med pit-stop ved en af Tursejlernes bøjer udfor Fredsskoven – for lige at få skyllet dækket efter den lange varme rejse - og uden uheld nåede vi da velbeholdne hjem til Lundeborg midt på dagen. Efter at have fejret dette med en kom-godt-i-havnen bajer kan vi kun takke bestyrelsen med successen for et velplanlagt og gennemført arrangement.

Med vanlig sejlerhilsen fra Torsten