Så kom ankeret endelig (nogenlunde) på plads.

Efter 2 - 3 års knokkelarbejde med nye "arme" til ankeret oppe ved Flagmasten på Havnebakken, fik vi i dag - ved Kjeld Bundgårds hjælp (og hans traktor) endelig monteret det gamle anker, så det igen kan ligge som et vartegn deroppe på bakken ved Flagmasten.

Mit gæt er, at ankeret oprindeligt har tilhørt en engelsk fregat, som efter flådens ran i årene mellem 1807 og 1814 enten har mistet eller skåret trossen til ankeret oppe omkring Vresen, hvor en af vore lokale fiskere, Ejvind "Lakrids", fik det i sine garn i slutningen af 1950'erne og slæbte det med ind til Lundeborg, hvor det så endte oppe på Havnebakken.

De oprindelige ankerarme var imidlertid meget møre (200 år gamle!) og kollapsede til sidst. Med hjælp fra Christian Bidstrup (byens førende tømmerhandler) fik vi så nogle nye meget gedigne egetømmerbjælker, som Lundeborg Sejlklub betalte den stærkt nedsatte pris for. Derefter gik klubbens "faste stok" (Grejudvalget) så i gang med opgaven, som vi egentlig ikke havde ret mange forudsætninger for at løse.

Manglende forudsætninger skal jo dog ikke afholde en fra at forsøge - så vi høvlede, snittede og skar og borede og smurte med finsk trætjære og linolie. Og Stig smedede jernbånd, og Poul Erik drejede træpropper - og lige pludselig, så stod vi der med "tingene" klar til montering! Det var næsten lidt skræmmende.

Men det hele kom på plads og blev samlet med mange mand i arbejde - så de gode råd og forslag føg gennem luften, og forvirringen blev øget til det totale, medens alt dog stille og roligt gled i hak.

Nu afventer vi så - med vor besindige ro - at bådene til efteråret skal på land. For så skal vi have en af kranvognene til at placere ankeret lige nøjagtigt, hvor det skal være!

Tak til alle, der hjalp og bar!

- se fotos i fotalbum -

Kenneth Arndrup